tisdag 8 oktober 2013

Unna dej att läsa vänsterpressen!



Vad ska man vara förbannad på i dag? Jag läser i Proletären att LO:s ordförande Karl-Petter Thorvaldsson har fått påökt och nu tjänar 92408 kronor i månaden. Nittitvåtusen spänn – varje månad – vad gör man med så mycket pengar?

Själv får jag som pensionär tolvtusen i månaden och klarar käk och hyra och räkningar på det. Plus ungefär femtusen om året för krönikor i Folkbladet. Jag lever gott på dessa inkomster och kan ägna mej åt sånt som är kul, t ex att skriva spela grammofon och skriva såna här bloggar.

Om jag hade nittitvåtusen i månaden skulle en stor del av min tid gå åt till att leta möjligheter att placera stålarna – i aktier eller på bank eller i fastighetsaffärer eller… för pengar får ju inte förloras utan måste förökas – och till grubbel över det räcker inte dygnets alla timmar, så inte blir det nån tid över för sånt som är kul. Nej, fy fan! För oss vanliga sunda människor skulle pengar vara till fördärv.

Proletären frågar några läsare vad de tycker om LO-lednigens löner. Sandra svarar: Det är absurt! Amanda säger: Jagtycker det är fruktansvärt. Joel säger: Det är inte konstigt att facket inte företräder arbetarna som de borde göra. Den som tjänar mer företräder dom som tjänar mer. Sossarna närmar sej överklassen. Jag vill att den som ska företräda mej ska tjäna ungefär som jag, alltså som en arbetare.

I samma nummer av Proletären, 3 oktober, hittar jag en insändare som vill att facket ska jobba för att bemanningsföretag förbjuds. Företag kan avskeda egen personal och återbesätta tjänsterna med folk från bemanningsföretag, folk som får osäker anställning och inte kan ställa krav. Förbjud bemanningsföretag! Det är bara att instämma.

Jag so inte behöver öda tid på att grubbla över kapitalplacering, jag kan ägna halva dan åt att läsa vänsterpress som jag prenumererar på. Främst LO:s Arbetet, Flamman och Proletären men också en del annat som folk skickar till mej. Det är faktiskt riktigt roligt, Pröva får du se!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar