lördag 26 oktober 2013

Läs mej i mobilen – om du kan!



I dagens Folkbladet har jag en krönika där jag undersöker vilka omskrivningar olika skribenter har för att slippa använda ordet knulla. Ligga med är ju nästan borta. Här finns en massa varianter, mer eller mindre poetiska, som påhittiga författare bidragit med.

Jag är fascinerad av de såkallade fula orden, både svordomar och sexuttryck, eftersom de var så kolossalt förbjudna i min barndom. I den fattigvärld där jag växte upp var det min mors stolthet att hålla sina barn hela och rena och väluppfostrade. Därför slog hon ner på varje språklig förlöpning. Nedrans möttes med förmaning,
jävlar möttes med luggning i håret, knulla gav smisk på stjärten och förebrående tystnad resten av dagen.

Som vuxen författare har jag jobbat med språket yrkesmässigt. I en av mina berättelser från vikingatiden finns en trälkvinnas pojke som lyft upp framskörtet på sin grova särk för att bära grenar och kottar däri. Han står med underkroppen synlig när en munk kommer ridande och säger: ”Inte ska du stå med gåken bar!”. Pojken förstår ingenting. Om han varit berest skulle han ha gissat att munken kom från irernas öar, ”eftersom han brukade ordet gåk som där stavas gawk och som egentligen betyder gök och som på svearnas och göternas språk nämndes guk”.

Jag vill alltså härleda kuk från gök, Vilket dessutom går bra ihop med verbet göka. I Nationalencyklopedin påstås Kuk vara en arkeologisk fyndplats i Nya Guinea. I Stora Fula Ordboken (Carlssons) ägnar Bengt Dagrin mer än två spalter åt det lilla ordet.

Den som är nyfiken på ord kan läsa Bo Bergman Ordens ursprung Etymologisk ordbok (Wahlström & Widstrand). Han tar upp skitnödig och skitstövel och svartskalle och ägnar en hel spalt åt neger. Med imponerande kunskap behandlar han över tvåtusen ord. Den räcker länge att bläddra i och ger nyttiga och ibland överraskande kunskaper.

Men nu var det min krönika jag skulle göra reklam för. Du som inte har Folkbladet i brevlådan kan kanske hitta krönikan i mobilen. Man lär ju kunna läsa tidningar där nuförtiden. Det måste jag lära mej. Jag ska be mina barnbarn visa mej hur man gör.
                                                                                       







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar