onsdag 23 oktober 2013

Ge Augustpriset till en uppkäftig tjej!


Nu ska Augustpriset delas ut igen. Vilka författare som belönas får vi veta den 25 november. Prissumman är 100.000 kronor. Jag har en favorit, den egensinniga Lena Andersson med sin ovanliga kärleksroman "Egenmäktigt förfarande".

Bland hennes konkurrenter finns PO Enquist som naturligtvis har stor chans att få priset. För mej är det viktigast att det går till en prosaist och inte till en lyriker. När det gäller dagens poeter som också finns med bland de nominerade, håller jag med Ove Klinthäll (som också är poet men skriver begripligt):

Det är inte lätt att tyda dagens poesi.
Det ställs krav på den som önskar tränga in däri.
Rim och meter, däremot, på det ställs mindre krav.
Om Karlfeldt levat skulle han ha vänt sej i sin grav.
  
Ni kanske minns Lena Andersson för att hon i sitt sommarprogram i radio 9 juli 2005 höll en ateistisk predikan om Jesus som väckte stor uppmärksamhet.

Hon har fortsatt att vara uppkäftig. I DN 8 oktober 2011 skrev hon  exempelvis: I stället för att fundera på varför de behövs grubblar Socialdemokraterna på hur de ska vinna nästa val. Men det spelar ju ingen roll om de vinner ifall de tänker göra det genom att fullfölja förborgerligandet av det svenska samhället.

Oavsett om man håller med eller inte, måste man uppskatta författare som pratar klarspråk och inte i varje ögonblick vill vara "litterära". Jag saknar kollegernas röster i den politiska debatten. Nu lägger jag min röst på Lena Andersson. Den 25 november får vi veta om juryn brytt sej om vad jag ansett i denna fråga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar