Jag hittar en rolig bok som kom ut för några
år sedan, Stefan Teleman Arg som ett bi (LL-förlaget).
LL betyder lättläst. Stefan Teleman har tagit fasta på att vi ofta låter djur
illustrera mänskliga egenskaper. Hungrig som en varg. Listig som en räv. From
som ett lamm.
Smutsig som en gris eller trogen som en hund? Är det så
att grisar är lortiga, kor dumma, hundar trogna och kråkor tjuvaktiga? Så
brukar man ju säga i alla fall.
Här ger Stefan Teleman oss svaren på hur och
varför talesätt om djur ser ut som de gör!
Stefan har själv illustrerat boken
med många roliga bilder. Ibland blir det underfundigt. Elefanten står
mot en bebis och en man som båda är lika stora. Är det bebisen som är stor
eller mannen som är liten?
Det
vore inte Stefan Teleman om inte en och annan sjysst åsikt också smög sig in i
texterna. Hala som ålar är maktens män som får frågor och leende svarar på
något helt annat. Tjuvaktiga som skator är en del av oss. Men det är inte bara
fattiga som stjäl, det gör de rika också. Vi har småtjuvar och stortjuvar!
Att
skriva lättläst är svårt. Bina försvarar kupan mot mattjuvar. Är det tjuvar på
jakt efter mattor eller mat? För mig som läser lite trögt skulle ett
bindestreck ha gjort att jag sluppit stanna upp : mat-tjuvar.
I
övrigt är det här som sagt en lyckad LL-bok. Vilket betyder att den är rolig
och läsvärd även för vana läsare, stora som små. Kostade förut mer än
hundralappen, rallas nu för femti spänn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar