torsdag 3 oktober 2013

Det här får vi aldrig glömma!



Här introducerar jag nu en ny rubrik som jag ska återkomma till lite då och då: Det här får vi aldrig glömma! Det är viktiga saker som jag vill påminna om. Jag börjar med något jag skrev 2009:

Svenskt Näringsliv hette förr SAF, Svenska Arbetsgivareföreningen. I slutet på 1960-talet tog SAF upp kampen mot vänstervridningen i Sverige. Vi skulle förvandlas från medborgare till kunder. Vi skulle lära oss tänka ekonomiskt i stället för socialt. Lösa våra problem enskilt i stället för kollektivt (det som kallas valfrihet). Facket skulle försvagas. Makt skulle föras över från de folkvalda till storföretagen, "marknaden". Och Sverige skulle in i EU.

SAF satsade miljoner på att påverka lärare, journalister, kulturarbetare och politiker. Ett av de första projekten blev en bok att delas ut gratis i skolorna. Den hette Välfärd och visade vart vår leende kapitalism skulle föra oss. De fanns till och med ett tidsschema: År 1985 finns inga miljöproblem längre. År 1990 är ulandsproblemen lösta. År 1995 kontrollerar vi väderleken. År 2000 gör robotar alla tråkiga jobb.

Sen dess har Svenskt Näringsliv arbetat på att förvandla vårt folkhem till ett krishem där det ska sparas på vanligt folk och ösas pengar över de redan rika. Se alltså upp! Hur sprider de nu sin propaganda i våra massmedia? Vad delar de ut gratis till våra barn och deras lärare i dag? Hur mycket mutar de våra politiker med för att få deras hjälp eller tystnad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar