fredag 11 oktober 2013

Inte Nobelpris men läsvärt ändå!



Nog är det konstigt att Nobelpriset alltid går till en författare som man aldrig har läst eller ens hört talas om. Visst blir jag nyfiken på den här kanadensiskan och noveller är alltid trevliga för att de är kortare än romaner och ofta säger lika mycket. Vår poet Ove Klinthäll har den här kommentaren:

Nobelpriset har delats ut nu igen
men nej – det gick varken till mej eller Sven.

Så sant, och så gott och så rättvist. Själv har jag slutat skriva men läser desto mer. Just nu har jag fått tag i en alldeles nyutgiven bok som jag vill rekommendera. Den har getts ut av Brombergs och är skriven av en läkare som heter Nisse Simonsson: Alltid nåbar – aldrig ifred. Den handlar naturligtvis om den nya teknik som stressar oss med framför allt mobiltelefonen.

Det handlar också om bristen på tystnad. Ungdomar går med hörlurar och kan få tio timmars stressande hårdrock rakt in i skallen. Man har mobilen med sej i sängen på natten för att inte gå miste om ett sms eller nån annan kontakt. Vi får veta hur vår hjärna är konstruerad för att ta emot den nya tidens alla ljud och intryck.

Och vi får vetenskaplig syn på sånt som vi retar oss på i våra vardagliga medier: till exempel programledare som av någon anledning alltid skriker när en medverkande ska presenteras: Här kommer Alice Baahraauaoa…! så att man inte har minsta chans att uppfatta namnet.

Facebookandet kan bli beroendeframkallande. Simonsson får liksom jag erbjudanden från främlingar som vill bli "vän". Han hittade ett rekord, en person som hade fyra hundra "vänner". Själv spolar jag bort alla vänförslag från folk jag inte känner. Någon har sagt att den som har många vänner på nätet har inga vänner alls.

Nisse Simonsson lär oss att leva med den nya stressande tekniken. Titlarna på hans övriga böcker gör mig också nyfiken: Varför mår vi så dåligt när vi ha det så bra. Eller Livet är inte så tokigt om man betraktar alternativet. En författare att hålla ögonen på! Liksom naturligtvis Alice Munro – jag tror akademin har gjort ett bra val den här gången!
 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar