torsdag 22 augusti 2013

Var glad åt svenska språket!



Vår favoritpoet Ove Klinthäll svarar på min blogg från i går och skriver så här: "Jag har också funderat över om man behöver mycket grammatik när man lär sej svenska, men det är möjligt, som läare var man ju tvungen att hålla på." (Se där, han har varit lärare också!) Sen rimmar han så här:

Vi svenska skolbarn lärde oss vårt svenska alfabet
av goda pedagoger med berömvärd noggrannhet
fast språket talas av en marginell minoritet.
Om man är infernalisk kan man fråga, om man vill:
Vad fasen ska vi ha det udda svenska språket till?

Det var en jävla dum fråga. Du Klinthäll behöver språket att skriva dina ovärderliga verser på. Jag behöver det på min väg fram till Nobelpriset för mina böcker. Min dotter Gittan behöver det för att sjunga sina sånger på i Damkören. Min ovän Ingvar behöver det för sina plumpa angrepp på mej och mina texter. Och mina små barnbarnsbarn behöver det att öva sina tungor på så att de småningom kan upptäcka att de inte bara är små däggdjur utan faktiskt riktiga människor med den unika förmågan att kunna forma läten till ord och begripligt tal. Så ni ser att världen skulle vara betydligt torftigare utan det udda svenska språket! Var glad åt att vi har det!  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar