När vi gick
över till fria yrken, Inga och jag, blev medelklassvänstern ett problem för
oss. Den blev under en tid vårt huvudsakliga umgänge. Det var författare,
skådespelare, konstnärer, journalister och folk från radio och TV. Hederliga
vänstermänniskor som pratade klokt och även gjorde bra grejer.
Vi förvånades över deras självförtroende. De satte
igång sina medmänniskor och besvärade folk och fick fram resurser. Ingenting
verkade omöjligt för dem.
Vi tyckte att de fått allting
gratis. Ordförråd och allmänbildning hade de snuttat i sej med modersmjölken
och studenten hade de tagit för att mamma och pappa skulle bli så ledsna
annars. Ibland en fil kand också. Och även marxism hade de hum om.
De
flesta av dem är fortfarande vänster. Men i djupet av deras medelklassjälar lever
den borgerliga kungstanken kvar, den att "vi är ju alla ändå människor"
och att det alltså bör finnas en klasslös och för alla gemensam kulturell bas.
De har inte förstått att vi är
annorlunda. Vi formas ju av våra livsvillkor. Om inte förtrycket satte sina
spår vore det ju inget förtryck!
Ett viktigt proletärt särdrag är
kravlösheten och bristen på förväntningar i hemmen. Föräldrar i arbetarklassen
är nöjda om deras barn blir hederliga människor och lär sej ett yrke att leva
på.
Jag skulle kunna konsumera
finkultur. Jag har ju tid och råd i den halvparasitära tillvaro jag nu för. Men
jag har inte något krav på bildning med mej hemifrån. I mitt barndomshem gjorde
vi gammal dansmusik och spelade amatörteater men inget som hade status av
bildning.
Inga växte upp på landet i en gammal
kåk som flyttats och aldrig blev riktigt färdig. Det gav henne massor av
kunskaper om verktyg och arbetsmetoder, sånt som heller aldrig fått status av
bildning.
Det
som fått mej att uppleva något är så skiftande saker som B Travens romaner om
Mexicos indianer, Marx och Engels skrifter, Strindbergs Röda rummet, Louis
Armstrong och Arnold Ljungdals Marxismens världsbild.
Så vad ska jag med Shakespeare och
borgerlig bildning?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar