fredag 23 augusti 2013

Det är mycket sprit i kulturlivet



Jag tänker på min nyligen avlidna hustru Inga inte bara med kärlek utan också med tacksamhet. Hon drog iväg med mej från Stockholm. Om jag blivit kvar där bland alla kompisar i kulturlivet skulle jag förmodligen ha blivit alkoholist och gått under. En tid umgicks jag med det berömda deckarparet som började varje dag på krogen. Ibland satt jag på Freden med polare som var där enbart för att dricka.
Spriten har varit ett problem för många kändisar – Olle Adolphson, Fred Åkerström, Lars Forssell, Cornelis och Monica Zetterlund. En som skrivit om detta är trubaduren Ulf Bagge i en bok som heter just Trubaduren och kom för några år sen på Ekerlids förlag.
Monica Zetterlund beskriver han som "ödmjuk, omtänksam och utan divalater" men svårt alkoholiserad. När man skulle framträda med henne visste man aldrig i vilket tillstånd hon skulle infinna sig. En av hennes musiker protesterade: "Jag tänker inte spela med någon djävla fyllekärring!" utropade han. "Vi ställer in." Men Monica skärpte sig och genomförde programmet.
Det gick inte alltid lika bra. En gång mitt i ett sångnummer föll hon baklänges ner i trumsetet och slängdes ut tillsammans med musikerna utan vare sig blommor eller arvoden.  
Cornelis beskrivs som en stor artist trots sin "knarrande dagenefterröst understödd av några bohemiska hemmagjorda dragningar på gitarren".
Ulf Bagge är tydligen en helnykter trubadur. I sin bok är han inte snäll mot sina kolleger, men han kommer med underhållande skvaller. Vi får veta vilka från Taube till Ulf Lundell som knyckt melodier från andra och vi får se hur Lasse Lucidor kan befrias från sitt dåliga rykte.
Det var bättre förr. Det måste Evert Taube ha tyckt när han satt på Den Gyldene Freden 1907 och kunde få ett stadigt mål mat för 90 öre och tre sorters brännvin på köpet.

Att jag själv blev helnykterist berodde inte på nån stark karaktär hos mej själv utan på att jag fick en hustru som aldrig imponerades av kändisar i kulturlivet utan menade att det var nyttigast att hålla sej borta från det umgänget.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar