tisdag 6 maj 2014

En välkommen lektion i engelska


Vår vän poeten Ove Klinthäll har varit lärare nån gång i sin ungdom. Nu är han fortfarande pedagogisk när han gör en ny text på Kära mor:

Kära far, så började mitt mail (meddelande)
snart så kommer jag till dej per rail (järnväg)
och jag antar att hans kind blir pale (blek)
ty jag suttit två år på ett jail (fängelse)

Och han vet att det är för hans sake (skull)
som jag levt på H2O och cake (vatten å brö)
Men min farsa är en riktig snake (orm)
jag ska dränka honom i en lake (sjö)

ty han är ju skulden till min birth (födelse)
att jag kommit hit till denna earth (jord)
och läspar: "När jag kommit löth (lös)
och dränkt´en flyr jag ner till Pearth" (i Australien)

Det var ju ärorikt. Själv är jag så gammal så jag aldrig fick lära engelska i skolan. Vi fick plugga tyska. Det lilla engelska jag kan har jag lärt på bio och av schlagertexter. Så den här lektionen var välkommen.
   




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar