måndag 24 februari 2014

Vänder vi de svaga ryggen?


De närmaste dagarna ska jag ägna åt en bok som jag fått att recensera. Den heter Det här är inte mitt land, är skriven av Kristian Lundberg och utgiven av Atlas förlag. Så här står det på baksidan:

"Den här boken är en anklagelseskrift. I Sverige trängs desperata asylsökande på fängelseliknande förvar, kvinnor misshandlas av män de älskar, barn går hungriga till skolan, missbrukare och psykiskt sjuka är hänvisade till gatan. I ett litterärt reportage tar Kristian Lundberg ett samlat, ideologiskt grepp på de mänskliga konsekvenserna av ett samhälle som vänt de svagaste ryggen. Det här är en bok som vill förändra, som säger att det räcker nu."

Om du googlar Kristian Lundberg kommer du att finna en intressant person. Inte bara författare utan också kritiker. Har bland anat recenserat en deckare av Britt-Marie Matsson som var planerad men aldrig gavs ut, det är han nog alldeles ensam om. Hans egen Det här är inte mitt land är tryckt och ges ut 1 mars. Där skriver han om viktiga saker. Om han gör det bra ska jag alltså som recensent försöka bedöma.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar