torsdag 6 februari 2014

Du kan bli en Arbetarskrivare!


Det påstås att arbetare inte finns. Men någon hämtar dina sopor, bygger ditt hus och tar hand om din gamla mamma. Arbetare finns, och arbetarförfattare.
Detta läser jag i Föreningen Arbetarskrivares utskick som kom i går. Det är en innehållsrik publikation. En bok av Ove Allansson heter "Författare vill varenda jävel vara, då slipper dom arbeta" – en titel som han fick alldeles gratis av en hånfull man.
Sveriges mest lästa poet, Jenny Wrangborg, presenterar sin nya diktsamling Vad ska vi göra med varandra, som Ordfront nyligen gett ut. "En mörk men kärleksfull bok. Mörk därför att dikterna befinner sig mitt i förändringen och ser hur den borgerliga politiken har förstört livsmöjligheter och skapat otrygghet för vänner, arbetskamrater och för alla de som i dag inte räknas – de arbetslösa, bostadslösa, papperslösa. Kärleksfull för att…" Osv.
 
Poeten Ove Klinthäll presenterar sej på prosa men också på vers:

När jag var ung, då tyckte jag min spegelbild var vacker,
mitt hår låg flott i brylcreme, det var intressant och kul.
Nu har jag alla skäl att brista ut i gråtattacker,
för spegeln visar mej en karl som är så jäkla ful.
Men – om jag tittar riktigt noga kan jag se, med ens,
en snäll och trevlig karl med avsevärd intelligens.

Det här är arbetarskrivare som lämnar ifrån sej proffsiga och fina texter. Men – det märkliga är att man kan bli med i Föreningen Arbetarskrivare utan att ha skrivit en enda rad! Du kan bli medlem bara för att du kanske skulle kunna tänka dej att försöka skriva nån gång. Eller för att du bara är intresserad av litteratur som utgår från arbete och vardagsliv. Föreningen ger ut antologier, ordnar skrivarkurser och uppläsningskvällar.
Gå med i Föreningen Arbetarskrivare! Medlem blir du genom att sätta in 100 kronor på postgiro 290050-4, Föreningen Arbetarskrivare. Känn dej välkommen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar