tisdag 18 februari 2014

Är kärlek att stå ut med varann?


Det har nu gått ett halvår sen min hustru Inga avled. Det känns som om det var i går. Man vänjer sej aldrig vid ensamheten. Jag försöker hålla igång. Kanske skriva dikt:

Jag säger inte
Vi älskade varandra
i dessa sjuttio år
Jag säger inte
Vi älskade varandra
Jag säger
som hon själv en gång
uttryckte det
Vi stod ut med varandra
Så länge, så väldigt länge
Vi stod ut med varandra,
älskade, grälade, försonades,
stod ut med varandra
i sjuttio år
Det vill jag kalla
kärlek!

Jaha, nu har jag skrivit en dikt. Den ska med i en krönika på lördag, men du kan få den redan nu. Jag skriver nästan aldrig lyrik, så jag vet inte om den är bra. Troligen inte. Jag har inte ens vågat visa den för min vän poeten Ove Klinthäll. Han har tidigare bedömt lyrik på sitt elaka sätt: Om Karlfeldt levat skulle han ha vänt sej i sin grav. Nej, jag ska nog inte skriva dikter.





1 kommentar:

  1. Ja, det är kärlek! Det var en dikt som kändes sann och ärlig - kan det vara bättre än så?

    SvaraRadera