onsdag 24 april 2013

Limerick tycks inte vara lyrik


I går påstod jag att limerick är den enda form av lyrik som jag behärskar. Och så inbjöd jag våra skrivande vänner att bidra med några limerickar. Inte en enda har skickat mej någon. Så nu kan vi dra slutsatsen att limerick inte har något med lyrik att göra.

Om man slår upp limerick i Nationalencyklopedin hamnar man hos Hasse Alfredsson, som anses vara den mest kände limerickskrivaren, och får som exempel en ganska dålig limerick av honom. En av hans bättre är den här:

En kysskonstens kung var Sven Miller.
Hans kyssar dom var som en thriller.
När hans dam gav sej hän
slog hon hop sina knän
och då krossa hon jämt Millers briller.

Jag lovade också i går att bidra med några egna limerickar, och då är det väl bäst att jag gör det:

En skidåkare ifrån Dalom
kunde ingenting utom slalom.
På sin hemkörda sprit
slank han hit, slank han dit,
så nåt Vasalopp blev aldrig tal om.

En pastor från Jönköpings stad
var alltid så munter och glad.
och drog helfräcka skämt.
Men det var inte jämt.
Han såg anständig ut när han bad.

En snygg feminist ifrån Nissa
vill va jämlik men får ändå vissa
problem varje gång
hon drar ner sin kalsong
och försöker att stå upp och kissa.

En julrimmare i Julitta
satt och sökte ett rimord på Britta.
Men det ville ej gå
för det NI tänker på
var det endaste rimord han hitta.

Så var det med det. Nu slutar vi med limerickar, eftersom våra vänner tycks ha större krav på lyrik. Vi hörs i morgon med något helt annat, om Gud vill.







1 kommentar:

  1. Orden som konst är fascinerande i många av dess former. SÅ även skickliga limerickar. Sen om det är lyrik eller ej är av mindre betydelse tycker jag
    Här fanns för övrigt mycket intressant läsning
    Återkommer
    EMma

    SvaraRadera