måndag 22 april 2013

Här kan du bli smartare än teves kulturfolk


sitter man och glor på teve. Genomlider an massa usel musik som ska tävla på Eurovision Song Contest. Bara pinsamt. Men dessförinnan var det kulturprogrammet Babel. Där fördes en intressant diskussion m bildning. Programledaren Jessika Jedin bekände att hon inte läst Selma Lagerlöf. Kan man vara bildad om man inte läst Selma Lagerlöf?

Själv har jag bara läst en enda bok av Selma. Nils Holgersson. Men den läste jag noggrant. Min förläggare hade föreslagit att jag skulle skriva en "läsebok om Sverige". Jag valde då att skriva om en filminspelning av Nils Holgersson. Dag för dag och plats för plats. Men Nicke som spelar Nils kan inte flyga med fåglar, flygscenerna tas i stället med helikopter. Det blev tre volymer med titeln "Den underbara resan".

Men åter till kulturprogrammet Babel och diskussionen om vad bildning är. Det snackades hit och dit. Jag satt och blev mer och mer otålig. Jag visste ju precis vad jag skulle ha sagt om jag varit med i studion. Varför kom de inte fram till det? Vad är bildning? Det detsamma som utbildning, eller vad? Det fick vi inte veta.

Därför ska jag tala om det nu. Att vara bildad är att veta lite om mycket. Att vara utbildad är att veta mycket om lite. Nu vet du det. Så nu är du inte bara smartare än en femteklassare utan smartare än hela teves kulturredaktion.

  

1 kommentar:

  1. Gillar verkligen definitionen på bildning kontra utbildning.

    SvaraRadera