lördag 6 april 2013

Det blev bara pannkaka av alltihop



I går skulle vi ha pannkaka till middag, hade hustru Inga bestämt. Hon plockade fram en bunke och lite ingredienser. Så kände hon av nån av sina krämpor (man har alltid krämpor i vår ålder) och la sej att vila och sa:
– Du får fixa det här, det är inte så svårt.
Jag har aldrig lagat mat. Jag tillhör en generation vars mödrar aldrig släppte in familjens manliga medlemmar i köket. Men jag är van att gå till uppslagsböcker eller numera Google och ta reda på saker. Snart visste jag att:

"Pannkaka är en maträtt som gräddas i en pannkakslagg eller stekpanna på spisplattan. Ingredienserna är ägg, vetemjöl, mjölk, matfett och salt. I Sverige äts pannkaka traditionellt som efterrätt till ärtsoppan på torsdagar."
Nu var det fredag. Någon ärtsoppa hade vi inte men pankakor skulle det bli. På spisen stod en stekpanna. På bänken bredvid fanns ägg, vetemjöl, mjölk, smör och salt. Men hur mycket skulle det vara av varje?
Jag sprang till sovrummet och frågade. Och i vilken ordning? Jag sprang och frågade en gång till. Och en gång till. Medan egendomligheter växte fram ur stekpannan. Det såg fint ut i början, men varje gång jag försökte vända på en pannkaka gick den sönder. Min respekt för min mor och hustru Inga och alla andra pannkaksgäddare ökade.

Medan det fräste i stekpannan pluggade jag in nya kunskaper: "Arkeologiska bevis tyder på att varierade sorter av pannkakor förmodligen var den tidigaste och mest utbredda typen av spannmålsmat som åts i förhistoriska samhällen där kolhydratrikt torrt frömjöl blandat med tillgänglig proteinrik vätska, vanligen mjölk och ägg, gräddades på heta stenar eller i grunda keramikgrytor över öppen eld."

"I svenskan används ordet 'pannkaka' ofta om något negativt, till exempel i uttrycken Det blev bara pannkaka av alltihop, Upp som en sol, ner som en pannkaka. Denna nedlåtande syn på pannkaka beror på att den underförstått jämförs med en reslig sufflé som den talande antas ha velat åstadkomma."

Jag ville inte åstadkomma nån reslig sufflé, bara en vanlig pannkaka. Och fick jag inte nån vidare maträtt så fick jag i alla fall kunskaper som jag annars skulle ha gått helt miste om.

"Pannkakans form och struktur varierar över hela världen. Det finns många varianter av dem i hela Europa." Javisst. Och jag ska väl inte skämmas för att ha uppfunnit ännu en variant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar