måndag 29 april 2013

Är det samma värld vi lever i?


Borgarpressen tjatar om kommunismens illgärningar, som nu är historia, men tiger om kapitalismens brott mot mänskligheten som pågår här och nu.
Ett samhälle ska inte bedömas efter hur de rika har det. De rika har det alltid bra. Ett samhälle ska bedömas efter hur de fattigaste har det. Och i de flesta länder har de fattiga det för jävligt. De flesta saknar mat och vatten. Om alla kineser skulle leva som vi skulle det behövas fyra jordklot!
I vissa länder badar de rika i swimmingpooler med rent vatten medan de fattiga får dricka smutsigt vatten ur förorenade diken.

Det händer att jag försöker känna samvetskval med tanke på världens fattiga, men det vill sej inte. Jag är inte van vid samvetskval. Världens elände är man ju så van vid. Om alla människor skulle leva som vi skulle vi behöva fyra jordklot…
I går kväll kom katten Nippran och jamade att hennes vatten var slut. När jag hällde upp i hennes skål på golvet gjorde jag en upptäckt. Samma vatten som var rent och friskt i en nydiskad kaffekokare hade lämnat en gul avlagring i den kattskål jag aldrig diskar utan bara fyller på.

Mitt vatten var inte rent! Det hade något i sej som inte skulle finnas där! De flesta människor har förorenat vatten. Jag också. Jag!
Jävla Reinfeldt, tänkte jag. De är kanske ologiskt, men jag tänker alltid jävla Reinfeldt när något går mej emot. För vad skulle jag annars tänka? Kanske att vi alla lever i samma värld. För de är kanske så det är.
I samma värld lever vi. Jag ska vänja mej vid att tänka så.  



    









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar