Vår folkskola skapades samtidigt som Marx och
Engels började skriva Kommunistiska Manifestet. Som aldrig kom in i skolan.
Marxismen kom att beskriva en värld i rörelse och förändring. Det var inget
krångligt. En bonde köper inte en ko som strax ska förvandlas till en hög
kemikalier genom att dö. Han köper en som han tror har framtiden för sig.
Den marxistiska lagen om alltings förvandling
gäller även mänskliga samhällen. Kapitalismen har överlevt sig själv och är
dömd att braka ihop. Det är vår uppgift att leda förloppet till något gott,
annars går vi alla under i svält, krig eller förgiftning.
Skolan håller
på "objektiviteten", myten att alla åsikter har lika värde. Till åsikterna
hör också de politiska partiernas idéer. Sossarna tycker… moderaterna menar…
Men det viktiga borde inte vara vad partierna säger sig mena utan vad de
representerar! Det man förr kunde se på deras namn: arbetarpartiet,
bondeförbundet.
I skolan borde eleverna ha rätt att definiera
sig politiskt. Människan får sin ställning av sitt förhållande till
produktionsmedlen. Antingen äger man produktionsmedel och då har man intresse
av att privatägandet bibehålls. Eller också äger man inte produktionsmedel, då
blir man lönarbetare och har intresse av att samhället blir socialistiskt.
Vi borde föra
en klasskamp om skolan. Överklassen vill hålla eleverna i okunnighet. Den har
också lyckats förvirra lärarna. Lärare sitter i personalrummen och gråter och
vill lämna jobbet därför att de inte begriper varför de har det så jävligt.
Tala om det för dem!
Ja, så skrev jag i en gammal krönika jag
hittade bland mina papper. Den var daterad maj 1978. Se där vad man hade i
huvet på den tiden!
Men skulle den publiceras idag borde den nog ha en fotnot: arbetarpartiet = (S) och bondeförbundet (C)... Fast vilka skillnader finns idag mellan "åttlingarna"?
SvaraRadera