Litteraturvetaren
Ulla Berglindh skrev en gång en artikel: "Om häftiga börjor och happy
ends". Hon gav exempel på hur författare försökt fånga intresset på första
raden och tvingat läsaren att läsa vidare. Det mest kända exemplet var från
Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga: Äntligen
stod prästen i predikstolen. Vadå äntligen? Vilken präst? Vad har hänt?
Själv har jag skrivit många
böcker. När jag skrev historia från vikingatiden försökte jag låta som en
runsten: Det här är historien om
trälpojken Halte. Kort och rytmiskt.
För
många år sedan föreslog min förläggare att jag skulle skriva en läsebok om
Sverige, ett slags nutida Nils Holgersson. Jag satte igång: Torsdagen den 14 mars visste Nicke ännu inte
att han skulle ut och resa och bli berömd. Den resan växte ut till tre
tjocka volymer och blev alldeles för dyr att användas i skolan. Mitt största
misslyckande.
Ibland
har jag skrivit i sagoform, både för barn och för vuxna. När en bok börjar: Nu ska jag berätta en saga som är alldeles
sann, då anar man att det är lite si och så med sanningen. En av de böcker
jag fortfarande minns att jag varit lite stolt över börjar så här: I ett fjärran land långt borta från Orienten
levde herr Jakopp Styx. Det gör han inte längre. Här skymtar döden, liksom
i den här första raden: I nästa vecka
fyller jag hundra år. Äldre bör ingen människa bli.
Det
kan också vara intressant att se hur en berättelse kan sluta. Här kan jag nämna
det av mina bokslut som jag är mest belåten med: Sverige är vackert och rikt men det ligger i rövarhänder. Det skrev
jag 1987 och det har bara blivit sannare med åren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar