fredag 17 maj 2013

En plats där arbetare får skriva



Det händer att andra säger saker bättre än jag själv skulle kunna göra. Då är det bättre att jag knycker deras text än försöker säga något själv. Här är det en arbetare som heter Oskar Wigren som skriver på baksidan av Proletären:

När hörde ni senast en riksdagspolitiker säga: "Om vi vinner nästa val ska vi dra ned vårdplatserna på sjukhusen, viska dra in ambulanser, vi ska lägga ned sjukstugor och äldreboenden, och det vi inte lägger ned ska vi sälja ut till något obskyrt riskkapitalbolag med säte på Påskön"?
Jag lovar er, detta har ni aldrig hört en politiker säga. Likväl har detta skett under såväl högerflagg, som under sossarnas urblekta fana. Och har ni någonsin sett en politiker bli kölhalad för att han inte har hållit vad han lovat? Nej, det har ni inte heller.

Jag läser alltid tidningar bakifrån. Dels för att det är bekvämt att bläddra med högra handen, dels för att TV-programmet oftast är det mest läsvärda i de tidningar som kommer i min väg. Med Proletären är det annorlunda. Där är baksidan reserverad för arbetarklassen. Där kan man varje vecka läsa en artikel av en vanlig svensk arbetare. Något mycket ovanligt.       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar