torsdag 30 maj 2013

Vad är demokrati?



Som recensent läser jag just nu en bok av Roger Osborne, Av folket, för folket, där han behandlar demokratins historia i olika delar av världen under olika perioder. Från gamla grekiska Aten där fria män var med och bestämde fram till vårt system där tillåmed kvinnor fick rösträtt1921.  

Men det krånglar till sej, när jag hittar David Rothkopfs bok Superclass från Leopard förlag i min bokhylla.  Den handlar om de superrika. De sägs härska över oss andra utan att vi valt dem och utan att vi ser dem. Det är ledare för storföretag som Exxon Mobil, WalMark, Royal Duch Shell, BP och General Motors, för att nämna de största, vilkas omsättning är större än de flesta länders BNP.
Där ligger makten – inte hos folket!

De rikaste visar ett patologiskt habegär. De står fjärran från den värld där vi andra håller till. De är en nästan okänd elit där allt sker i egenintressets och girighetens namn. Det är dom som styr här i världen. Mot deras makt har regeringar och lagar inget att sätta emot.

David Rothkopfs bok skrämmer mej. Om han har rätt så är vi tydligen inte med och bestämmer, även om vi har rösträtt.
Så vad är demokrati?                                                                                       

                                                                                  




1 kommentar:

  1. Ja, folkvälde brukar ju nämnas. Jag vet inte om du läst boken "Vad är demokrati?" av Rolf Ejvegård, Ordfront, 1991.
    Min historielärare på gymnasiet lektor Lindsten tyckte uppenbarligen frågan var så svår att han helt enkelt hoppade över det kapitlet i vår lärobok, minns jag. Det var 1967. Att sedan Ebbe Carlsson fick honom sidsteppad på Lundby gymnasium till "förmån" för rektorn Hans Lennart Lund (känd fp:are i Gbg på sin tid) gjorde inte saken bättre. Det blev mest "hemundervisning" till skillnad från lektor Lindstens ordentliga föreläsningar.

    SvaraRadera