söndag 22 mars 2015

Tandvärk nu igen fy faaan!


Jag har nu genomlidigt några dygn med tandvärk. Det ha gjort ordentligt ont. Jag har käkat smärtstillande tabletter, flera än texten på förpackningen tillåter. Det har inte hjälpt.
Några dygn med tandvärk är en historielektion. Jag har fått uppleva hur det var förr i tiden, när det inte fanns tandläkare och smärtstillande preparat. För det fanns det inte heller nu för min del.
Vänner ville hjälpa mej. De försökte få tag i en jourhavande tandläkare och upptäckte att nån sån fanns inte. En helg – fredag, lördag, söndag – finns det inte en jourhavande tandläkare i vårt modärna samhälle! Jag antar att det inte bara var jag som drabbades av tandvärk i fredags. Hur många var vi? Om vi så bara var två eller tre här i Östergötland så hade vi väl rätt att få hjälp!
Men åter till historielektionen. Tandvärk kan vara outhärdlig. Den leder tanken till självmord. Jag är inte tillräckligt modig för att ta livet av mej, men om det bara hade funnits en knapp att trycka på, så hade jag nog tryckt på den när värken var som värst. Jag är övertygad om att tandvärk lett till självmord i tidigare århundraden.
Nu får jag hjälp med att komma till en tandläkare denna söndag. Få se om jag blir av med den värkande tanden. Det ska jag rapportera om i morgon, om någon är intresserad.   



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar