måndag 30 mars 2015

Blir min nya roman en deckare?


Nu har jag börjat på en roman igen. Vad ska den handla om? Det återstår att se. I tidskriften SKRIVA läser jag att det inte finns något som det inte redan skrivits om: otrohet, lögner, övergivenhet, utanförskap, missbruk, förföljelse. Samtidigt är alla ämnen allmängiltiga så du måste hitta ett nytt sätt att berätta samma sak, står det.
Inte tror jag att jag kommer att skriva om otrohet, jag har ingen att vara otrogen mot. Inte heller kommer det att handla om missbruk, jag är ju en renlevnadsman, varken röker eller super eller missbrukar nånting.
Jag läser vidare i SKRIVA: "Om du inte är tillräckligt modig för att skriva kan du inte vara författare. Om du börjar bli rädd för vad folk ska tycka om det du skriver tappar hela författarskapet gnistan".
Rädd är jag inte.
Men jag har en egenhet. Jag tänker ut mina berättelser på nätterna, i drömmar. På morgnarna ligger jag halvvaken och slipar på formuleringarna för att sen gå upp och skriva ner dom.
Så den som är mest nyfiken på vad min nya roman ska handla om är jag själv. Jag hoppas den ska bli en deckare, så att jag kan tjäna en massa pengar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar