tisdag 31 mars 2015

Religion är inget att respektera


Jag brevväxlade med en dam som verkade vara en riktig vänsterperson. Tyckte det skulle vara kul att träffas och så gjorde vi det. Jodå, nog hade hon åsikter till vänster. Men… religion… ja, något måste man väl ha, ingen bokstavstro, men…
Religion är vidskepelse. Har man inte insett det är men inte värd respekt. Poeten Ove Klinthäll vet, lyssna på honom:

Av alla hittills kända religioner
är kristendomen möjligen den bästa,
och kristendomens ledande personer
är verkligen sympatiska – dom flesta.
Men helvetet, som dom försöker sälja,
kan jag med bästa vilja inte svälja.
Så grym är inge hedning, vad jag vet,
som skulle vilja döma en person
till ofattbara kval i evighet.
Det gör ju denna – milda – religion!

Religion… ja, något måste man väl ha. Nej, så ta mej tusan! Religion är medeltida tro och tänkande. Sånt borde skolans historieundervisning ta itu med.
Men nej, det finns folk som tror, och folks tro måste man respektera. Jaså? Även om de läser MEIN KAMPF och tror på Hitler också? Nej, bara om de tror på något övernaturligt som sägs bo i himlen där vi nu vet att avstånden är oändliga och planeterna många.
På teve kan jag se hundratals män – alltid män, inga kvinnor – lägga sej på magen med stjärten i vädret och pannan i marken och tillbe nåt slags gud. Ska jag respektera deras vidskepelse?
Eller våga hävda att vi kommit längst. Vi i världens mest sekulariserade land, där bara några som tjänar pengar på det försöker sprida religiös vidskepelse! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar