fredag 6 mars 2015

Inte tro utan vetande – skönt!


När jag inte svämmar över av sånt som jag måste säga till mänskligheten knycker jag verser till dagens blogg av min favoritpoet Ove Klinthäll. Han är pålitlig och har alltid viktiga saker att säga. Hör här till exempel:

Vi flyger som fåglar till främmande länder,
vi äter på planen och köper parfym.
Så luftar vi kroppen på främmande stränder
i nära nog Adam- och Eva-kostym.
Sen far vi tillbaka från playor och krogar
till Svedalas stränder och slätter och skogar.
Vad mer har vi gjort, om jag nu ska va kärv?
Jo, minskat vårt hemlands valutareserv.

Jag är förbannat trött på vinter och snö, så jag skulle gärna åka bort och minska fosterlandets valutareserv. Men vart? På TV-kartan ser jag att min favoritö Ibiza har 14 grader – ingen badtemperatur precis. Så vart skulle man ta vägen?
Nej, jag blir nog sittande i min gungstol i mitt dödens väntrum. Och låtsasreser med hjälp av en klinthälldikt som den här:

Bed-n-brekfast, B&B, är jordiskt och konkret,
jag tycker att det liksom saknar lyft och andlighet.
För egen del så vill jag hellre bo och äta i
en stuga där jag ser en skylt med te-o-logi.

Dricka te och sova gott, det kan jag gå med på. Men här lurar visst nåt annat. Nåt som det gäller att se upp med. Jag googlar teologi och finner att det betyder religionsvetenskap. Alltså inte tro utan vetenskap. Nå då så – jag kan tydligen fortsätta att låtsasresa utan att bli indragen i någon medeltida vidskepelse. Skönt!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar