onsdag 11 mars 2015

Är vi människor som grisar?


Från vår favoritpoet Ove Klinthäll kommer följande rimmade rader:

Religionerna är, vad jag vet, toleranta och vänliga,
och menar att mänskan ska framleva fredligt och väl,
men ack, religioner är också så märkvärdigt tjänliga
när nån vill ha mänskor att plåga varandra ihjäl.

Alla associerar vi olika, beroende på vad vi har i vårt kunskapsförråd. Jag kommer att tänka på en bok som man inte bör glömma bort, nämligen George Orwells Djurfarmen.
Den handlar om grisar. Deras plågoande, människan, drivs bort från gården och djuren tar över. Det fastslås att alla djur är jämlika. Men grisarna blir djurens ledare och gör ett tillägg: "Somliga djur är mer jämlika än andra." Tillägget gäller förstås grisarna själva. Grisarna blir alltmer lika människor och till slut är det svårt att se skillnad mellan gris och människa.  
Och varför säger jag nu detta? Jo, för att påminna om Orwells bok. Det skrivs en förfärlig massa böcker. De flesta kan vi strunta i eller glömma bort om vi råkat läsa dem. Men några bör vi återvända till och alltid ha i minnet. Dit hör, för min del, Orwells Djurfarmen.
Men varför Klinthälls dikt får mej att tänka på en bok av George Orwells – det kan jag inte förklara. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar