söndag 9 mars 2014

Mina låtar får jag sjunga själv


Så har man då suttit och tittat på, och lyssnat på, Melodifestivalen. Det som är utformat som en tävling är ju alltid spännande. Vann gjorde Sanna Nielsen.  I Folkbladet fick hennes låt av Åsa Hanell betyget "ett enda vibrato i gnällighet" och det är bara att hålla med. Att hon vann måste bero på att medtävlarnas låtar var sämre. Tyvärr intervjuades hon efteråt. Intervju med nån som inte har nåt att säga är ett givet misslyckande.
Programmet inleddes med en härlig låt, Wonderful Copenhagen, som därmed blev kvällens melodi!
Min vän poeten Ove Kinthäll undrar varför jag offrar tre timmar på det här programmet som han vägrar se. Som låtskrivare kollar jag programmet av professionella skäl, för att se om det kommer nån melodi, vilket det alltså inte gör. Men det är också intressant med titlarna. Vad skulle jag göra om jag fick i uppdrag att skriva en låt med titeln Bröder eller Survivor? Sångfågel eller Efter solsken?
Om jag lyckades skulle jag aldrig låta den sjungas av en sångare med plåt i ansiktet som Linus Svenning eller en utspökad artist som Yohio.
Nåja, risken är inte stor. Min fars låtar framfördes av kända artister som Karin Juel och Gnesta-Kalle. Mina låtar får jag tralla på hemma eller själv sjunga på de få framträdanden jag numera har.
När man blivit 89 år gammal känns det dags att lägga av. Men det är svårt att släppa de gamla takterna. På måndag får jag se vad jag klarar, när jag ska prata böcker och sjunga låtar hos Gallerilí i Skärkind. Klockan tre på eftermiddagen, då bör man kunna hålla sej vaken.
Nu har jag gjort reklam för det. Vi ses! 
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar