söndag 15 december 2013

Sju råd till er som vill skriva


För det första: Tvivla gärna på dej själv, men ge inte upp! Om du får en idé som du gillar så håll fast vd den Så småningom blir det bingo i skallen och du ser hur det ska göras.
För det andra: Läs mycket! Inte för att härma men för att vidga språket. Och så förstås för att sno idéer. Det viktiga när man läser är ju inte vad som står i boken utan vilka tankar man får när man läser boken.
För det tredje: Var inte rädd för att använda ditt språk! Jag har skrivit många böcker trots att jag bara gått åtta år i folkskola och ett halvår på folkhögskola. Jag lärde mej inte språket genom att analysera det grammatiskt utan genom att använda det – genom att läsa, lyssna, prata och skriva.
För det fjärde: Försök inte skriva fint! Man säger inte till en alkoholiserad kompis att "du måste minska din alkoholkonsumtion". Man säger: Sluta supa för helvete! Använd, när du känner för det, hela språket med svordomar, sexuttryck och slang, alltså de känslobärande ord som ger språket färg.
För det femte: Skriv något varje dag. Om du tycker att du inte har något att skriva om så skriv det då: Fan, jag har inget att skriva om. Inte en tanke i huvet. Fast det är ju också en tanke… Och så kommer du loss.
För det sjätte: Var underhållande och respektlös! Vår uppgift är att roa allmänheten och oroa överheten.
För det sjunde: Börja yttra er i smått. Använd tidningarnas insändarspalter och nätet. Det ger självförtroende att göra sej hörd.

Man lär sej inte språket genom att plugga det. Man lär sej språket genom att använda det. Sätt igång och använd det!   

2 kommentarer:

  1. En av de första böcker jag någonsin läste på egen hand var Upproret, en fantastisk saga om revolutionen på Kuba. En bok som jag rekommenderar alla att läsa. Från mina barndoms år till min tonår, läste min goda mor högt från alla böckerna av trälarna, och som ung man sprang jag från skolan, hem till mor min, och alldeles upprörd, förklarade jag för henne att lärarna ljuger, 'vadå' sa hon, "Ja, ser'u." sa jag, "Dom ljuger, och säger att krig finns för att folk har olika religioner, när all vet att krig finns för att de feta kapitalisterna tjänar feta profiter från krig!" Nageln i ögat på gamen, alltid, kamrater! Tack för dina fina sagor . . .

    SvaraRadera
  2. Ett av de första åren jag arbetade vid järnverket, övernattade en vän som hade lång väg att pendla. Han frågade om läsning och jag föreslog "Mannen på tåget". På natten väcktes jag av att han läst en episod i boken. Just nu minns jag inte vilken. Senare väcktes jag av en annan vid samma episod. Det är en spännande bok om revolutionen i Sverige.

    SvaraRadera