fredag 20 december 2013

En bok du inte bör köpa


Nu vill jag tipsa om en bok av mej som jag önskar att du kunde ha gett din käresta i julklapp. Nu går det tyvärr inte, för bokhandlarna håller inte böcker från så små förlag som Murbruk i lager. Den bok jag tänker på heter "Ett författarliv". Den är nästan självbiografisk.
I min ungdom ville jag bli journalist, men det dög jag inte till. Jag kunde inte hålla mej till sanningen, vilket journalister skulle göra på den tiden. Den som inte kan hålla sej till sanningen bör hellre bli författare och så blev jag det. Och skrev några romaner, bland annat "Ett författarliv".
Jag hittade på en författare som skrivit såna böcker som jag. Han är född samma år som jag, alltså 1925, och han lever tills han fyller hundra år 2025. Då har han sett den unika svenska välfärden skapas av socialdemokratin – och sen rivas ner med hjälp av samma socialdemokrati.
Det samhälle där några ska bli rika på oss andra har här drivits till sin fulländning. De som dör ska inte begravas utan återanvändas. Den som vill lämna en hopplös tillvaro kan gå in till något som liknar en krog, äta en god middag, och sen gå ut genom en dörr ungefär som att gå på muggen. Där möts han av lustgasen och sen dödsgasen och faller ner genom en lucka i golvet, inte för att begravas utan för att återanvändas till något de rika kan tjäna pengar på. Han kan bli benmjöl eller gödsel eller kattmat, och tandguld är ju alltid tandguld…
Nåja, i slutet finns ändå en gnista av hopp, men det ska jag inte avslöja här. Romanen heter som sagt "Ett författarliv" och är utgiven av det lilla förlaget Murbruk.
Nu tycker jag inte du ska köpa den. Fråga i stället efter den på biblioteket. Om de inte har den så kräv att de tar hem den. Om många av er gör det så får boken den spridning som jag önskar.



2 kommentarer:

  1. Om man nödvändigtvis vill köpa boken går det ju att göra på nätet:
    http://www.bokfynd.nu/9197783285.html

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, jag beställde den på Adlibris.no. Men det är väl förlåtet när jag bor i Stavanger? Tusen tack för fina boktips. God Jul Sven Wernström och tack för många bra böcker upp genom åren.

    SvaraRadera