torsdag 19 december 2013

Jag är fattig, som väl är!


I dag ska vi göra det lätt för oss. Bara stjäla ett rim av vår favoritpoet Ove Klinthäll, som för ett par dagar skickade oss det här:

Det är ypperligt, ju, att han rimmar på Satan
den allra som nyaste gudomen, Zlatan.

Jag begrep inte mycket av det där. Zlatan lär vara en fotbollshjälte. Jag vet inte mycket om fotboll och har aldrig själv spelat boll, men en duktig fotbollspelare måste man väl högakta. I synnerhet om han kommer från underklassen och har haft framgång. Jag erinrar mej en annan vers av Klinthäll:

Fotboll är stora affärer.
Betalar gör vi proletärer
och skränar som fan.
Men nere på plan
där springer tjutvå miljonärer!

Miljonärer känner ju vi vanliga fattiglappar inte så stor sympati för. Blir man miljonär på att spela fotboll? Då har jag verkligen missat något, jag som var lungsjuk i min barndom och inte fick vara med på gympa och fotboll i skolan. Men vadå – om jag kom över en miljon vet jag inte ens vad jag skulle göra med den. Pengar är bara till bekymmer, antingen man har dom eller inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar