onsdag 4 december 2013

Lite gott har kristendomen gett oss


I dessa tider tränger sej religionen på överallt. Det är gudstjänster i radio och på TV. Så varför ska inte poeten Ove Klinthäll få bidra med lite Jesus-snack, här som i en riktigt vacker sonett:

J. Kristus kommer åter, har man sagt,
men dagen, stunden, den vet Gud allena,
så jag, min get, som ej hör till dom rena,
bör ängsla mej och ständigt va på vakt.
Men kommer han med dån och prål och prakt?
Vet nån ifall han kommer mol allena?
Kan jag få syn på karln och ropa: ”Tjena!”
Kanhända får vi gå på Jesus-jakt?
Tyvärr, jag är en tvivlare, en stor,
jag misstror allt de där, och ej jag tror
på avgrundsplågan eller himmelriket.
Men finns det ännu mänskor, undrar jag,
som väntar Jesu ankomst varje dag
och somnar in varenda kväll besviket?

Själv somnar jag gott utan aftonbön och väntar på adventsfirande lite här och där med glögg, köttbullar och kanske lite risgrynsgröt. Och en jul med detsamma, glögg, köttbullar och kanske lite risgrynsgröt. Säga vad man vill – lite trevligheter har kristendomen fört med sej till oss hedningar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar