söndag 22 december 2013

Jag har faktiskt skrivit en bok till


Nu har jag blivit så dement att jag glömmer bort mina egna böcker. Barnbarnet Malin påminner mej om att jag faktiskt kommit ut med en bok efter Kalle Finkel och Makten. Det är en liten framtidsroman som heter Tusen år efteråt, där de överlevande i en utbombad värld tänker tillbaka på oss och 1900-talet som de kallar Mördarnas århundrade. På baksidan av den boken står det:

"Människorna i det märkliga århundradet för länge sedan – Bori kallade det ibland Teknikexplosionens århundrade, andra kallade det Mördarnas århundrade – hade grävt ner radioaktivt avfall i jorden, och man kunde aldrig veta var. De hade lagt det i behållare som de sa skulle hålla i hundratusen år. Hundratusen år – det finns inget material som undgår rost och röta så länge. Det hade de naturligtvis vetat men struntat i."

Det har gått tusen år och allt fler platser på jorden blir obeboeliga när behållare rostar sönder och börjar sprida radioaktivt avfall.  Små grupper av människor försöker överleva i en värld som ödelagts av krig och miljöförstöring. De ser tillbaka på oss och vad vi ställde till med. Tusen år efteråt är en liten framtidsroman (bara 80 sidor) som ger en kritisk syn på oss och vår tid. Den är utgiven på det lilla Murbruk förlag som du kan hitta på nätet: www.murbrukforlag.se. På biblioteken finns den förmodligen inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar