tisdag 17 december 2013

Jag har jävligt svårt med poesin!


Du får nog öva länge innan du kan skriva riktigt bunden dikt, som till exempel en sonett. Jag har hunnit bli nästan 89 år utan att ha lärt mej det. Men vi bör väl ändå veta vad en sonett är. Här kommer ett exempel från Ove Klinthäll:

Jag tänkte mej en uppgift som är svår:
att skriva en sonett som heter duga.
Då bör man höra till dom riktigt sluga,
och sån är inte jag, vad jag förstår.

Det där med rim och meter kanske går,
men på nåt klokt bör läsaren få suga
i överjordiskt vackra ordval, huga!
Det är ej vad mitt intellekt förmår.

Men kan man göra en sonett perfekt?
Det kan man visst, jag hänvisar direkt
till två sonett-giganter, Alf och Tage.

Dom skrev ju helt fantastiska poem
och utan, tycks det, nåt som helst problem.
JAG kommer aldrig in i skalders hage.

Han menar förstås Alf Henrikson och Tage Danielsson. Sök upp deras skrifter och läs dom, så blir du inspirerad! Vår favoritpoet Ove Klinthäll är väl redan inne i skalders hage, så jag känner att sista raden i hans sonett gäller mej. JAG kommer inte att bli ihågkommen som poet…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar