tisdag 10 december 2013

Är du kanske en litterär begåvning?


Som pensionär och medlem i PRO kan jag gå på PRO:s folkhögskola i Gysinge. Där har jag anmält mej till en kurs som handlar om att komma igång med skrivande. Det är precis vad jag har svårt med just nu. Under min aktiva tid som författare fick jag jämt idéer. Eller jag kunde hitta en kul mening att utgå ifrån – och så blev det en novell eller rentav en hel roman.
Om jag nu utmanar mej själv med en kul mening – "Det var den dagen då jultomten vrickade foten" – så blir det ingenting. Jag måste nu gå på kurs för att återerövra förmågan att ta tag i en idé och komma igång. Du som kanske är en litterär begåvning fast du inte vet om det, du kan här pröva din förmåga:
1)  Just som jag steg ut kände jag att jag lyfte från marken och började flyga. (Fortsätt och skriv i fem minuter!)
2)  Åh nej, inte nu igen! skrek hon . (Skriv en kort berättelse där denna replik finns med!)
3)  Skriv en lång replik av en tämligen berusad dam på Ålandsfärjans damtoalett när hon tror att väninnan står utanför och hör vad hon säger!
4)  Skriv en mening med ett ord som du själv hittar på och aldrig hört förut.

De här exemplen har jag lånat, det första ur en artikel i DN, det andra och tredje av den danska författaren Bente Clod. Hon har gett ut en läsvärd bok om konsten att skriva. Det fjärde exemplet har jag själv hittat på för att utmana din fantasi.
Du kan också pröva på att skriva en dialog. Tänk då på att redan i de första replikerna upprätta ett förhållande mellan personerna. Inte Hej, hur står det till? Jo, bra. Och hemma då? Jo, bra… Det är ett pladder som inte säger nånting. Utan så här: Hej, hur står det till? Ja, vad tror du? Då ser man genast att de två varit med om nånting tillsammans, och läsarens nyfikenhet är väckt.   




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar