I vårt kök i enrummaren på Söder i Stockholm
stod i min barndom en tryckpress, en trampdigel. På den tyckte min far Gunnar
sina visor som han sålde för ett öre tyck till andra arbetslösa som sålde dem
för tjufem öre ute på stan – ett slags maskerat tiggeri. Det var visor om kära
mor i den lilla stugan, inga politiska visor alltså, för då skulle inte folk med gott om tjufemöringar ha köpt dem!
mor i den lilla stugan, inga politiska visor alltså, för då skulle inte folk med gott om tjufemöringar ha köpt dem!
Det fanns redan då "berättelsesånger"
med rötter i nykterhets- och väckelserörelserna. Far super och slår ihjäl lilla
Anna som gått till söndagsskolan. Och psalmdiktaren Lina Sandell skrev om lilla
svarta Sara, "ett fattigt negerbarn" som dör och blir "vit och
skär i Lammets blod".
Kring 1920- och 1930-talen kom en schlagervåg
med Jules Sylvain, Kai Gullmar och Lasse Dahlqvist. Då bildades Visans vänner
1936 ur en "leda vid alla schlagermelodier som sköljde över landet".
Den stora publiken visade sig mogen för
diktare som Hjalmar Gullberg, Nils Ferlin, Birger Sjöberg, Ture Nerman och
Ruben Nilsson. Sedan förbudet mot varieté i samband med spritservering upphävts
1955 kunde visan göra entré på krogen med Lars Forssell och Per Rådström.
Publiken har tagit till sig både schlagern
och visan, vilket man kan höra i Allsång på Skansen. Fast visorna måste vara
anständiga. Och opolitiska förstås.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar