onsdag 4 september 2013

I går läste jag om en massa mord



Gårdagen ägnade jag åt att läsa Svensk Bokhandels digra katalog över höstens böcker. Där ägnas en helsida åt en av Europas bäst säljande författare, Camilla Läckberg. Hon skriver deckare. Hennes senaste bok tycks också innehålla hennes deckarskola. Den ska jag kanske läsa för att lära mej skriva såna böcker och bli miljonär.

Enklaste sättet att sluta en vanlig berättelse är at låta huvudpersonen dö. Där kommer döden på slutet. I en deckare kommer döden vanligen i början. Om du ska försöka dej på att skriva en sån bör du alltså hitta på en bra död och ett bra lik. I ovan nämnda katalog ser jag hur påhittiga våra författare är i det avseendet. Kanske kan du låta dej inspireras av dom och knycka någon av deras idéer.  Här är några exempel:

Hitta sin sambo brutalt mördad. En tonårspojke försvinner. En ung kvinna skjuts ihjäl. En brutal seriemördare dödar unga flickor. En lönnmördare har hjärtat på rätta stället. På liket av en man ligger en lapp med en bokstav. En älgjägare hittas död. En patient skjuts ihjäl inför läkarens ögon.  Det ska bli bröllop och brudgummen mördas. En gamling hittas hängd i sladden till sin larmknapp. En åttaårig pojke hittas mördad på en lekplats. En polis blir skjuten med en pil från ett armborst. En man hamnar på sjukhus fast han är dödförklarad sedan sju år. Du ser ett mord men ingen tror dej. Man hittar i trädgårn ett nergrävt lik. Offer hängs upp och töms på sitt blod. En man hittas död i ett skidspår…

Konstigt. Inget styckat lik som hittas i en väska. Avsågade armar och ben och ett huvud som tittar anklagande på upphittaren. Det brukar annars alltid vara med. Det får väl bli mitt bidrag då, ifall du vill använda det.

Jag har tidigare klagat över att jag inte kan förmå mej att skriva deckare och bli rik. Men du kanske kan. Om du har en lika utvecklad fantasi som höstens deckarförfattare. Sno en av deras idéer! Det ska bli bröllop och brudgummen mördas. Av brudens förra älskare kanske. Men du hittar på andra personer som också kan bli misstänkta. Grannar, arbetskamrater, ja… Ge dem namn! Ge dem yrken!  Och sätt igång att berätta. Så svårt kan det väl inte vara. Jag undra bara varför inte jag kan.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar