måndag 23 september 2013

Är du musikalisk – pröva på!



Vi ska väl försöka presentera en DAGENS VERS som vi brukar göra. Jag hittar ett papper i mina gömmor. Det har legat några år och innehåller en vers av vår favoritpoet Ove Klinthäll som i sin enkelhet går så här:

Jorden snurrar runt – som vanligt.
AB trycker strunt – som vanligt.
Sverige är i kris – som vanligt.
Allting är precis – som vanligt.

AB ska förmodligen betyda Aftonbladet. Där jobbade jag i många år så jag vet att det versen säger är sant. Men numera läser jag aldrig Aftonbladet, och de flesta i den trakt där jag bor ser nog AB mera som "aktiebolag" än som namnet på en tidning. Själv ser jag mer på TV än läser storstadens tidningar. Så jag ändrar på Klinthälls vers:

 Jorden snurrar runt – som vanligt.
TV visar strunt – som vanligt.
Själv är jag i kris – som vanligt.
Allting är precis – som vanligt.

Där har jag en vers som jag kan bära med mej hela dagen. Gå och göra olika melodier till och gå och tralla på. Det kan du också göra. Först bestämma om den ska gå i valstakt eller i fyrtakt. Och så pröva olika melodier. Vem vet – du kanske är mer musikaliskt begåvad än du visste om. Pröva får du se!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar