lördag 27 oktober 2012

Lika människovärde – men inte i pengar väl?



Framför mej på bordet ha jag Dagens Nyheter för 25 oktober. Där står det på första sidan "Bankernas vinst hittills i år: 61,6 miljarder kronor". Och så visas bilder på fyra storbankers chefer. SE-bankens Annika Falkengren, Swedbanks Michael Wolf, Handelsbankens Pär Boman och Nordeas Christian Clausen.
De är svenska medborgare. Det är jag också. Om vi hade lika värde skulle vi ha lika stor del i de där 61,6 miljarderna.

Hur stor skulle då min del bli? 61,6 miljarder, det blir en jävla massa nollor. De får inte plats på min räknedosas display, så jag tar till penna och papper.
61,6 och tre nollor, det blir tusen. Tre nollor till, det blir miljoner. Tre nollor till så blir det miljarder. 61,6 000 000 000.
Och så får vi dela det med nio miljoner invånare i landet. 9 000 000. Om jag mins rätt från min tid i skolan på trettitalet så kan man nu stryka lika många nollor i båda talen. Då får vi 61,6 tusen delat med 9. Det tycks bli 6844.

Sextusenåttahundrafyrtiofyra kronor, som vi skulle ha kunnat få i ränta på våra sparpengar i genomsnitt om bankerna betalat ränta på inlånade pengar. Om de inte tilläts stjäla från oss.
För visst är det stöld. Som lagen tillåter. Sextusenåttahundra spänn. Har några höjdare rätt att stjäla från mej, som inte ens har rätt att stjäla en chokladkaka på ICA utan att bli bestraffad.
Sextusenåttahundra spänn. Om jag räknat rätt. Men det har jag väl inte. För varför skulle jag kunna räkna, jag som inte ens har laglig rätt att öka mina inkomster med en enda miljard. 

1 kommentar: