torsdag 1 december 2011

Boktips: Resa i Sharialand

Tina Thunander reste ensam till Saudiarabien för att studera islam. När den här boken, "Resa i Sharialand" (Leopard förlag), kom ut skrev jag i Folkbladet: "Hur hon vågat och lyckats genomföra det här reportaget är en gåta som borde ge henne Guldspaden för grävande journalistik." En viktig bok således. Nu finns den i pocket. Det är glädjande.

Saudiarabien styrs av en kung som ett familjeföretag. Demokrati är otänkbar. Folket kan inte styra, det kan bara Gud. Kvinnor har en underordnad ställning. Kvinnlig otrohet kan bestraffas med stening. De flesta dödsstraff förrättas offentligt. En kvinna bör inte köra bil, då kan manliga bilförare titta på henne och krocka.

Tina Thunander får åka med en tjänsteman, Mr Khaled, som undervisar henne: – Tänk dig att du och jag är i öknen och du inte har täckt dina ben. Då blir jag – jag måste tyvärr säga som det är – då blir jag kåt. Det kan jag inte hjälpa, för det är så mannen är skapad. Därför ska du vara täckt. För din egen säkerhet.

Vi får veta att femton flickor innebrändes i en skolbrand. De försökte rädda sig men tvingades av polisen tillbaka in i den brinnande skolan för att de inte var korrekt klädda.

Myndighetspersoner säger sig ha till uppgift att sprida islam över världen. De flesta moderna europeiska moskéer har bekostats med pengar från Saudiarabien.

En viktig bok om sagt. Ett utmärkt underlag för diskussioner, inte bara om islam utan generellt om den kulturella primitivitet och stagnation som kallas religion.
                                                                                  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar