torsdag 24 november 2011

Liten kortfilm till julafton

Från min typograftid gillar jag bokstäver. Jag kan tänka mej en tecknad film där två små skojiga figurer i stil med Piff och Puff lever rövare med bokstäver som får liv.

Först står det vpK på filmrutan. Så kommer den busige Puff och sparkar loss K. Vart ska K ta vägen? Det irrar omkring ett tag medan den ordentlige Piff försöker fånga in det. Till slut hittar K en tillflyktsort genom att smälta samman med det K som redan finns i socialdemoKraterna.

Då uppstår oro i socialdemoKraterna. Det upptäcker att det rymmer ett K som aldrig borde ha funnits där. Det försöker skaka ur sej K medan Piff och Puff trycker tillbaks det igen.

Ordet vinner och K försvinner. Socialdemoraterna? Men under tumultet har stavelserna kommit i oordning så att "de" och "mo" bytt plats. Det märker inte ordet när det pustar ut efter kampen. Men Piff och Puff märker det och fnissar högt åt socialmoderaterna.

Synd att jag inte kan teckna. Jag skulle gärna vilja göra den här lilla kortfilmen. Och sälja den till Sveriges Television att sändas tillsammans med Kalle Anka på julafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar