söndag 20 november 2011

Hur man tystar vänsterförfattare

Ibland blir jag anklagad för att vara "vänster". Det har ju alla skribenter av någon betydelse länge varit. De som ville stoppa oss fick redan för trettio år sedan tips av några hundra företagsledare som på konferens i Schweiz formulerade goda råd om hur man ska tysta vänsterförfattare. Gunnar Adler-Karlsson citerade dem i radions OBS 23 juni 1980:

1) Vägra honom plattform. Bjud aldrig in honom till konferenser. Stoppa honom i era tidningar. Anmäl inte hans skrifter. Svara aldrig på hans angrepp eller på hans kritik.

2) Om den farlige kritikern ändå får komma fram nånstans, leta upp nåt litet fel i det han säger – alla har så gott som alltid något litet fel – och blås upp det så mycket som möjligt och hävda att också hans huvudpunkter är lika felaktiga.

3) Om du inte kan hitta nåt fel hos honom, antyd att han är kommunist.

4) Om det också är uppenbart att han inte är kommunist, påstå att det han säger är självklart, att det är strunt som är känt av alla och därför inte värt att debattera – och tala om nånting annat.

Som sagt, några råd av företagsledare för över trettio år sedan. Jag hittar dem på ett gammalt papper i mitt arkiv. Tydligen har jag suttit och skrivit av det jag hört på radion. OBS var ett av mina favoritprogram på den tiden, det hade en vass och debattglad redaktion, som ofta inbjöd vänsterskribenter att medverka och betalade oss hyggligt. Det var då det – nu är det programmet som så mycket annat avväpnat och för det mesta bara tråkigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar