söndag 28 juni 2015

Vi behöver en statlig affärsbank


Jag tillhör den miljon människor som inte behärskar modern datateknik. Jag behöver kontanter, sedlar och mynt, för att kunna köpa mat och betala räkningar. Nu tjänar bankerna massor med pengar på att inte handskas med pengar (på nåt sätt som jag inte begriper, naturligtvis).
Men vad jag begriper är att bankerna är privatägda och vill sno åt sej så mycket som möjligt av mina och andras pengar. Och att vi därför skulle behöva en statlig affärsbank utan privata vinstintressen.
Om de privata bankernas glupande vinstintresse skrev Roland Sandgren Dagens ETC 26 juni. Jag vet inte om Stefan Löfven läser en röd tidning som Dagens ETC, men någon borde sätta sej ner och läsa högt för honom.
Vi behöver en statlig affärsbank. Det kanske inte framstår som självklart för den som tjänar 160000 i månaden och har miljoner på konton i privatägda banker. Men för oss andra är det ett viktigt krav.
Vi behöver en statlig affärsbank. Det parti som sätter detta på sitt program kommer jag att rösta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar