lördag 27 juni 2015

Vem representerar Stefan Löfven?


Från och med den 1 juli höjs statsrådens arvoden. Statsminister Stefan Löfven får 4000 kronor mer och kommer att tjäna 160000 per månad eller drygt 1,9 miljoner per år.
De övriga statsrådens arvoden höjs med 3000 kronor per månad till 127000 kronor, drygt 1,5 miljoner per år.
Det är statsrådsarvodesnämnden som på riksdagens uppdrag justerar statsrådens arvoden varje år. Nämnden ska ta hänsyn till hur lönerna ökat för generaldirektörer och andra höga chefer inom statliga myndigheter och verk.
Vilkas löner bestäms av regeringen. Som alltså på det sättet kan påverka den egna löneutvecklingen.
Jag blir lite yr i skallen när jag försöker föreställa mej de här höga siffrorna. Vad gör man med 160000 per månad? Jag har en pension på 12000 per månad och lever gott på det. Vad skulle jag göra med 160 tusen? Jag skulle inte kunna konsumera för så mycket. Jag skulle tvingas spekulera. Jag skulle förvandlas till en sniken kapitalist och börja avsky mej själv.
Inte för att jag är så förtjust i mej själv nu heller. Men jag är i alla fall inte en spekulerande kapitalist. Min fattigdom väcker min respekt. Och jag respekterar alla som drar sej fram på 12000 per månad eller mindre.
Däremot kan jag aldrig känna respekt för Stefan Löfven och andra som säger sej representera oss lågavlönade och snor åt sej fantasilöner för det.
Här säger jag klart ifrån att jag inte respekterar Stefan Löfven.
Men varför skulle han bry sej om det? Han får ju 160000 i månaden för att inte bry sej.  

1 kommentar: