fredag 26 juni 2015

Det ogudaktiga bör välkomnas!


I mitt barndomshem fanns ingen religion, mina föräldrar var för kloka för det. Men vidskepelsen trängde sej ändå in via radion. Så var det också för poeten Ove Klinthäll som erinrar om Solskenssångaren Hultman som sjöng Tack för allt i evighet. Gud skulle man tacka även för plågor. Och Klinthäll diktar sitt tack:

Tack för allt som existerat, tack för allt som inte finns,
tack för allt jag memorerat, tack för allt jag inte minns.
Tack för salt och tack för vatten, tack för nog och tack för brist,
tack för ditten och för datten, tack för senast, tack för sist.

Tack för ett som för ett annat, tack för opp och tack för ner,
tack för klockan som har stannat, tack för allt jag inte ser.
Tack för ute, tack för inne, tack för allt jag inte vill,
tack för glädjen i mitt sinne, tack för allt och lite till.

Tack för lock och tack för lämpor, tack för hi och hej och hå.
Tack för kraft och tack för krämpor, tack för allt och mer ändå.
Tack för ost och tack för macka, tack för skuld och tack för lån.
Allra mest vill jag dock tackaaa… TV2 för Robinson.


Det finns en föreställning om att man inte får håna folk för deras tro. De religiösas vidskepelse ska respekteras. Det kan jag inte hålla med om. De som är religiös har fått sin världsbild om bakfoten och riskerar att föra vrångbilden vidare till sina barn, elever och barnbarn. Den som är religiös ska inte respekteras utan avslöjas!
Den ogudaktige Ove Klinthäll är välkommen med nya ogudaktiga verser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar