tisdag 16 juni 2015

Lönar sig att tjäna pengar?


Jag läser att Folkpartiet har satt arbetslinjen i centrum. "Det ska löna sig att arbeta och driva företag" står det. Jag läser det en gång till på Folkpartiets hemsida och försöker förstå. Om man startar företag och anställer folk är det väl inte för att arbeta utan för att tjäna på att andra arbetar.
Om jag själv arbetar är det väl för att tjäna pengar. "Det ska löna sig att arbeta" kan alltså skrivas om till att "Det ska löna sig att tjäna pengar".
Då har vi plötsligt hittat en sanning som såvitt jag vet inte har formulerats så enkelt och klart förut:
DET SKA LÖNA SIG ATT TJÄNA PENGAR!

Vad det ska väcka för tankar är jag inte riktigt klar över. Det ska löna sig att tjäna pengar… det låter som ett krav. Men det kravet är väl redan uppfyllt. Vissa somliga tjänar ju så mycket pengar att det väl lönar sig?
Till dom hör inte jag. För mej är lönsamhet något mycket teoretiskt. Men OM jag skulle hitta nåt sätt att dra in kosing skulle jag nog ställa upp på det krav som låter så självklart: Det ska löna sig att tjäna pengar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar