tisdag 9 juni 2015

Ös på! Lita på din skrivglädje!


Du vill väl bli miljonär, du som jag. Då ska du skriva deckare. Jag går alltid och funderar kring mitt yrke. Hur gör man? Kan metoderna förbättras? När det gäller deckare ska man lära sej handskas med mord.
Man beskriver ett antal mord. Man hittar på en mördare och hans motiv. Man kallar mördaren han och honom och visar sedan att det är en kvinna, så får man en extra poäng alldeles gratis.
Boken ser snart färdig ut. Men – den är knappt hundra sidor. Och förläggaren vill ha fyrahundra sidor för att kunna ta ordentligt betalt för boken. Du måste dock tänka på ditt rykte som författare. Inte skriva trehundra sidor trams med tanke på förläggarens profit. Fast kanske ett par hundra sidor…
Nu sätts ditt yrkeskunnande på prov. Du läser igenom ditt manus. Gör upp en lista på de personer du skrivit om. Du måste skriva minst två sidor till om var och en av dem. Göran hade en gång blivit förväxlad med Göran Persson… Machmed hade blivit överfallen av ett invandrarfientligt gäng och tvingats försvara sig för att sedan bli beskylld för att…
Två sidor kan du lätt få ihop om var och en av dina karaktärer. När du väl kommit igång blir det fler än två sidor. Lita på din skrivglädje!
Svenska deckare är eftertraktade på världsmarknaden. När du blivit miljonär kan du undra över varför inte jag blivit det. Det undrar jag också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar