fredag 5 juni 2015

Vad sjutton är trefaldighet?


När Folkbladet kommer med tre sidor TV-program, en för fredag, en för lördag och en för söndag, då anar man att det är nåt slags helg på gång. Kollar almanackan: Fredag Danmarks nationaldag. Lördag Sveriges nationaldag. Söndag Förste trefaldighet.
Nationaldagar vet jag vad det är. Men trefaldighet? Jag googlar och får veta lite:
Denna söndag brukar betraktas som övergången från festernas halvår med jul, påsk och pingst till det mer vardagliga halvåret.
Temat för dagens bibeltexter är uppmaningen att missionera: Gå ut och gör alla folk till lärjungar, döp dem och lär dem att hålla de bud jag har gett er…
Som den hedning jag är tar jag avstånd från all medeltida vidskepelse och vägrar att missionera för sånt.
När jag behöver muntras upp brukar jag vända mej till vår favoritpoet Ove Klinthäll, men där finns i dag ingen tröst att hämta. Han meddelar att han är hes och trött och har feber. Skickar med denna vers:

Det var en gång i maj i fjol
när jag var nästan glad,
ty solen sken så skönt i sjön,
det sjöng bland späda blad.
Men så gick sol´n i moln,
och det var alltför kallt för bad,
så om en stund så var jag
inte längre särskilt glad.

På den tiden när jag var anställd i Aftonbladets sätteri skulle jag ha varit glad åt tre dagars sammanhängande ledighet, men som pensionär är jag ju ledig jämt utan att vara särskilt glad åt det.


1 kommentar:

  1. Tack än en gång Sven. Humöret betydligt bättre efter att ha besökt din blogg.

    SvaraRadera