onsdag 10 juni 2015

Självbelåten är vad han är!


Vår favoritskald Ove Klinthäll har på senare tid klagat och gnällt och känt sej sjuk. Haft ont i halsen och ingen röst. Har i alla fall kunnat dikta och sänt oss dessa rader:

Jag är vänlig och glad, jag är hemskt social,
och jag uppfyller väl mina plikter.
Jag är snäll emot barn och jag hälsar på folk
och jag skriver små trevliga dikter.
Jag tvättar min bil och jag klipper mitt gräs,
jag bär slips, kommer aldrig i gräl...
Ja, nu börjar jag nästan bli trött på mej själv
för jag är så förbannat rejäl.

Den sista raden skulle jag vilja ändra till: för jag är så förbannat självbelåten. Men det går inte eftersom jag har svårt att hitta nåt som rimmar på självbelåten. Båten? Stråten? Han är en kåt en?
Nej, rimmandet får jag nog överlåta till dom som kan. Nu sätter jag mej i solen på min altan. Där tänker jag sitta resten av dan. Slö och onyttig som fan...  






1 kommentar:

  1. Självbelåtenheten ryms ju inom det faktum att han säger det om sig själv, att han är rejäl. Det är ju det geniala i dikten!

    SvaraRadera