fredag 13 februari 2015

Fredagen den trettonde, usch!


Det är klart att man funderar på sin höga ålder, när man sitter såhär i dödens väntrum och undrar vad man gjort och vad man borde ha gjort. Poeten Ove Klinthäll kommer med en tröstande vers:

Jag orkar ej längre gå på och agera,
vad gör jag för nytta i livet numera?
Men tänk positivt! Många kanske blir glada
när du inte längre kan göra nån skada!

Bra så. I dag är det fredagen den trettonde. Den dag då man halkar omkull och bryter lårbenshalsen om man går utanför dörren. Alltså sitter man kvar i gungstolen för att inte ta risken. Det är också den dag så man glömmer att ta tid när man kokar ägg, så man får käka hårdkokta ägg närmaste veckan. Det är den dag när man får räkningar i brevlådan och bara spydigheter på facebook.
Vet du vad – jag återgår till gårdagens blogg och upprepar dess avslutning:
Bäst att ligga i sängen och låta tiden gå. Det finns ju ingen anledning att komma på fötter när man ändå ingenting kan uträtta här i världen.
Jag minns hur skön avslutningen kändes. Värd att upprepa:
Jag somnar om. Hej då!     


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar