torsdag 14 mars 2013

Bli lika fördomsfri som jag!



Nu försäkrar alla att de inte är rasister och inte vill diskriminera någon, "för vi är ju alla lika värda" eller vad det brukar heta.
Då frestas jag rannsaka mej själv. Resultatet är en smula förskräckande. Det är tur att jag inte har makt!

Jag skulle inte anställa en kvinna med slöja. Kvinnor som vill bära heltäckande burka skulle jag utvisa till ett land där sånt är normalt. Det finns flera jag inte skulle anställa. Särskilt såna som går omkring med metall i ansiktet, nitar kring munnen eller ring i näsan. Jag skulle inte heller anställa nån som är religiös, kristen eller muslim eller vad det kunde vara.

Eftersom jag rest mycket i världen har jag inga fördomar när det gäller språk eller nationellt ursprung. Romer och afrikaner skulle vara lika välkomna i det företag där jag var chef eller det land där jag var politiker.

Men som sagt, kvinnor med slöja eller personer med metall i ansiktet eller religiös vidskepelse i huvet. Jag upprepar: Det är en jävla tur att jag inte har makt.

Eller… om jag nu verkligen fick makt att påverka uppehållstillstånd eller anställningar. Skulle jag då inte välkomna invandrare, kvinnor med slöja och folk med metall i ansiktet – just för att visa hur fri från alla slags fördomar jag var?

Det är inte mycket man vet om sej själv. Men jag är nyfiken. Jag vill få vetskap om mina spontana känslomässiga fördomar för att ställa dem under förnuftets kontroll. För det är förnuftet som säger oss att alla människor faktiskt är lika värda och att det är diskussion och inte maktmissbruk som kan få meningsmotståndare att bli lika kloka och fördomsfria som jag.    

     

1 kommentar:

  1. Det är alldeles självklart. Du har en bedövande majoritet för dessa ståndpunkter, som förtrycks av en PK-elit. Jag skulle vilja komplettera med att människor som bor i Sverige, med svenskt medborgarskap, äter sin gröt och vaknar upp utan rädsla för annat än att bli väckt av att tidningen ramlar ner i brevlådan, som använder vårt land som bas för att sedan åka utomlands i heliga krig ska utvisas permanent oavsett det svenska medborgarskapet. Ja, o s v. Det är dags att tvätta naiviteten ur ansiktet.

    SvaraRadera